Witamy w Sklepie Alinox | Metale i Tworzywa Sztuczne

Stopy aluminium - charakterystyka

Poniżej znajdą Państwo charakterystykę stopów aluminium dostępnych w ofercie sklepu Alinox | Matele i Tworzywa Sztuczne. Opisy zawierają informacje o zasadach obróbki produktów oraz przykłady zastosowań. 

EN AW 1050A / PN A1

Materiał nadaje się do spawania z zastosowaniem większości technik spawalniczych. Używany w przemyśle elektrotechnicznym, chemicznym, przetwórstwa spożywczego, lotniczym, maszynowym, budowlanym, samochodowym itd. Wykorzystywany do wykonywania złączy i elementów konstrukcyjnych, w zastosowaniach mechanicznych poddawanych niewielkim naciągom, w zastosowaniach, w których wymagane jest użycie materiału o dużej odkształcalności, dobrej zgrzewalności, dużej odporności na korozję, znakomitej przewodności cieplnej i elektrycznej oraz elastyczności. Nie jest zalecany do obróbki skrawaniem. Zastosowanie: wymienniki ciepła w  urządzeniach chemicznych, odbłyśniki, wyroby do pakowania, pokrywy, wahacze, lustra, zbiorniki, ramy okienne i drzwi, fasady budynków, materiały dachowe, akcesoria samochodowe, wyroby elektrotechniczne.

EN AW 2017 / PN PA6

Materiał charakteryzuje się dobrą odkształcalnością w czasie ogrzewania. Odkształcalność jest przydatna przy wyżarzaniu, mała odkształcalność przy hartowaniu z odpuszczaniem. Materiał konstrukcyjny o średniej gęstości, zapewniający możliwość obróbki wiórowej, o  małej odporności chemicznej, podatny na korozję międzykrystaliczną. Istnieje możliwość rozdzielania się w czasie spawania. W przypadku gięcia na zimno powoduje zwiększenie twardości stopu aluminium. Zastosowanie: budowa maszyn, elementy podlegające naprężeniom statycznym i dynamicznym, produkcja form odlewniczych, przemysł obronny, lotnictwo. Materiał nadaje się do produkcji elementów samolotów i konstrukcji samolotów, wagonów kolejowych, samochodów i innych pojazdów, w szczególności do produkcji nitów oraz konstrukcji łączących elementy mechaniczne.

EN AW 2024

Materiał o dużej wytrzymałości po obróbce cieplnej, ale małej odporności na korozję. Stosowany w temperaturach roboczych powyżej 100°C musi być poddany obróbce cieplnej. Maksymalna temperatura robocza wynosi 150°C, w pewnych warunkach nadaje się do spawania. Używany do produkcji elementów odpornych na działanie średniego i dużego ciśnienia, nadaje się do zastosowań, w których wymagana jest duża wytrzymałość elementów znajdujących się pod ciśnieniem lub w których elementy podlegają dużym wahaniom temperatury, jak w przypadku części stosowanych w lotnictwie. Typowe zastosowanie to: ramy siedzeń i pokrywy, barierki ochronne, żebra chłodzące bębna hamulca, podpory i rozpórki, kolumny kierownicy i mechanizm zwrotniczy, konstrukcja pociągów i pojazdów oraz wiele różnych zastosowań w budownictwie.

EN AW 7075 / PN PA9

Materiał o dużej wytrzymałości i średniej skrawalności, lecz nienadający się do spawania. Posiada mniejszą odporność na korozję niż wiele innych stopów. Powszechnie produkowany jest w kilku klasach cieplnych − 7075-O, 7075-T6, 7075-T651. Zastosowanie: budowa maszyn, części maszyn podlegające silnym odkształceniom, przemysł obronny.

EN AW 5083 / PN PA13

Materiał wyróżnia się znakomitą jakością polerowania i bardzo dobrą odpornością na korozję. Posiada średnią wytrzymałość i doskonałą odporność chemiczną, ale jest odporny na utwardzanie. Nie jest zalecany do obróbki skrawaniem. Nadaje się do spawania, a spoiny mają doskonałą odporność na korozję w porównaniu z materiałem pierwotnym. Bardzo dobra odkształcalność, gdy jest miękki. Stosowany w konstrukcjach charakteryzujących się średnimi naprężeniami rozciągającymi, posiada znakomitą odporność na działanie wody morskiej. Zastosowanie: budowa maszyn, konstrukcja maszyn jednofunkcyjnych, technika budowy statków, konstrukcje spawane, formy odlewnicze do pianek i materiałów gumowych, prototypy form, narzędzia do ścinania, technika samochodowa, prototypy samochodów, rury.

EN AW 5754 / PN PA11

Dobra spawalność niezależnie od stosowanej techniki spawalniczej, również spoiny zapewniają znakomitą odporność na korozję. Stop o średniej wytrzymałości, bardzo dużej odporności na korozję, odporny na działanie wody morskiej i klimatu tropikalnego oraz charakterystycznej, bardzo dużej odporności chemicznej. Bardzo dobra jakość polerowania. Nie jest zalecany do obróbki skrawaniem. Bardzo dobra odkształcalność, gdy jest miękki. Stosowany w konstrukcjach charakteryzujących się średnimi naprężeniami rozciągającymi, konstrukcjach spawanych; odporność na korozję w przypadku stosowania w wodzie morskiej. Zastosowanie: przemysł spożywczy i chemiczny, konstrukcja pojazdów, budowa statków, architektura i projektowanie wnętrz. Typowe produkty: pojemniki na płyny, rury, szkielety konstrukcji, wymienniki ciepła, osłony zabezpieczające, konstrukcja samochodu, przegrody, produkcja maszyn, budowa statków, oczyszczarki wody i zbiorniki, części rolnicze.

EN AW 6082 / PN PA4

Stop hartowany o średniej wytrzymałości, doskonale nadający się do spawania, o bardzo dużej odporności na korozję. Posiada dobre właściwości plastyczne w czasie wyżarzania po utwardzeniu. Nie jest zalecany do obróbki skrawaniem. Stosowany do produkcji elementów o średniej wytrzymałości i długim czasie pracy w temperaturach od -50°C do 70°C, nadaje się do zastosowań wymagających zapewnienia specyficznych własności technologicznych, odporności na korozję, właściwości estetycznych, mających kontakt z żywnością, do produkcji elementów samolotów i samochodów o wysokich parametrach. Zastosowanie: budowa maszyn, konstrukcja maszyn jednofunkcyjnych, technika budowy statków, proste konstrukcje spawane, maszyny transportowe, pokrycia podłóg, kabiny lotnicze, kokpity helikopterów, barierki ochronne, schody ruchome, meble, trzony nitów, podnośniki i kolumny.